8 Recencies

Vanaf 1920 heeft hij recensies uit kranten bewaard, een recensie in de Gooi en Eemlander noemt dat hij veel meer aandacht verdient en noemt het verrassend dat hij behalve een goed pottenbakker en beeldhouwer ook een zeer deugdelijk kunstschilder blijkt te zijn met breed impressionistisch werk.

In 1927 beschrijft de Merwe Post een tentoonstelling door de "club van Zes", waarvan Cornelis deel uitmaakte. Deze zelfde club exposeert in 1933 in het Stedelijk Museum in Amsterdam op een Crisistentoonstelling, zijn schets in olieverf van kaartende boeren is in mijn bezit. In 1928 heeft hij voor de Synagoge in de Linnaeusstraat in Amsterdam abstract-decoratief beschilderde metalen panelen ontworpen.Het Nieuw Israelitisch Nieuwsblad bericht daarover op 14 september 1928. Deze synagoge is inmiddels gesloopt.

Het Soerabaiasch-Handelsblad schrijft een lovende recensie van een tentoonstelling in Toendjoengan, een van die schilderijen is in mijn bezit, maar in zeer slechte staat.

NRC 24-03-1928 :"Corns de Bruin is volbloed schilder, die graag breed en forsch den kwast hanteert en hier stevige goede studies van zigeuners, van een baboe, van stoelenmatters enz exposeert."